Typy skal pomiarowych:
Ø Nominalna – podział badanych na różne kategorie ze względu na pewne cechy np. uprawiana dyscyplinę na – koszykarzy, kajakarzy, tenisistów i sprawdzenie różnic w zdolnościach szybkościowych pomiędzy tymi dyscyplinami.
Ø Porządkowa – uporządkowanie badanych należących do pewnej kategorii ze względu na stopień, w jakim posiadają określoną cechę np. można sklasyfikować zawodników uprawiających określoną dyscyplinę ze względu na klasę sportową lub mistrzowską, pierwszą, drugą
Ø Interwałowa – umożliwia rangowanie badanych pod względem stopnia posiadanej cechy jak również stwierdzenie różnic pomiędzy poziomami. W tej skali operuje się równymi jednostkami pomiaru ( równymi interwałami ) np. stopniem, metrem, sekundą przy czym nie zakłada się występowania absolutnego punktu zerowego.
Ø Stosunkowa ( ilorazowa ) – wymaga przyjęcia wzorca. Punkt zerowy oznacza wartość zerową danej cechy. Rezultat pomiaru określa się na podstawie tego ile razy badana wielkość jest większa od wzorca.
Zasady konstrukcji testów:
1. Obiektywność - wynik pomiaru nie zależy od osoby prowadzącej pomiary
2. Rzetelność – ( zgodność powtarzanych pomiarów ) – wyróżnia ją współczynnik
3. Korelacji pomiędzy wynikami pomiarów w kolejnych powtórzeniach danego zadania ruchowego
4. Trafność – występuje zgodność rzeczywiście zmierzonej właściwości z założoną
5. Standaryzacji – określa się ujednolicony sposób przeprowadzania testu opisany w instrukcji
6. Normalizacji – tworzy się układ odniesienia ( np. skalę T, wentylową, wartości unormowanych ), który umożliwia ocenę miejsca badanej osoby w populacji ze względu na posiadaną cechę.
Podział testów ze względu na:
Ø Rodzaj mierzonej sprawności:
- testy sprawności ogólnej – badają poziom głównych czynników motoryki człowieka.
- testy sprawności specjalnej – służą do pomiaru poziomu rozwoju określonych zdolności motorycznych i umiejętności ruchowych.
Ø Strukturę testu:
- testy kompleksowe – ( syntetyczne ) – obejmują kilka zadań ruchowych ułożonych w określonej kolejności. Mają one uwzględniać wszystkie podstawowe składniki sprawności. Wykonywane są najczęściej w formie toru przeszkód.
- testy analityczne – każdy z wyróżnionych składników sprawności motorycznej podlega odrębnemu badaniu i ocenie.
Ø Sposób i miejsce przeprowadzania testu:
- testy bez użycia aparatury – np. podniesienie ciężaru, skok w dal, wzwyż, bieg
- testy aparaturowe – z wykorzystaniem komputerowych stanowisk pomiarowych, np. do badania równowagi, szybkości reagowania motorycznego, dynamometrów, platform tensometrycznych.
Cele przeprowadzania testów sprawności motorycznej:
1. Ocena poziomu sprawności motorycznej w populacji
2. Porównanie poziomu sprawności motorycznej różnych grup i pojedynczych osób.
3. Rozpoznanie silnych i słabych stron sprawności motorycznej na podstawie profili tej sprawności.
Przykłady testów sprawności motorycznej ogólnej:
Ø Europejski Test Sprawności Fizycznej – Eurofit
Ø Indeks sprawności fizycznej Zuchory
Ø Test YMCA
Przykłady testów sprawności specjalnej:
Ø Koszykówka – test Wyżnikiewicz, Ulatowskiego i Kaergera
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz