środa, 27 kwietnia 2011

Diagnozowanie sprawności motorycznej

Typy skal pomiarowych:

Ø  Nominalna – podział badanych na różne kategorie ze względu na pewne cechy np. uprawiana dyscyplinę na – koszykarzy, kajakarzy, tenisistów i sprawdzenie różnic w zdolnościach szybkościowych pomiędzy tymi dyscyplinami.
Ø  Porządkowa – uporządkowanie badanych należących do pewnej kategorii ze względu na stopień, w jakim posiadają określoną cechę np. można sklasyfikować zawodników uprawiających określoną dyscyplinę ze względu na klasę sportową lub mistrzowską, pierwszą, drugą
Ø  Interwałowa – umożliwia rangowanie badanych pod względem stopnia posiadanej cechy jak również stwierdzenie różnic pomiędzy poziomami. W tej skali operuje się równymi jednostkami pomiaru ( równymi interwałami ) np. stopniem, metrem, sekundą przy czym nie zakłada się występowania absolutnego punktu zerowego.
Ø  Stosunkowa ( ilorazowa ) – wymaga przyjęcia wzorca. Punkt zerowy oznacza wartość zerową danej cechy. Rezultat pomiaru określa się na podstawie tego ile razy badana wielkość jest większa od wzorca.

Zasady konstrukcji testów:

1.      Obiektywność - wynik pomiaru nie zależy od osoby prowadzącej pomiary
2.      Rzetelność – ( zgodność powtarzanych pomiarów ) – wyróżnia ją współczynnik 
3.     Korelacji pomiędzy wynikami pomiarów w kolejnych powtórzeniach danego zadania ruchowego
4.      Trafność – występuje zgodność rzeczywiście zmierzonej właściwości z założoną 
5.     Standaryzacji – określa się ujednolicony sposób przeprowadzania testu opisany w instrukcji
6.     Normalizacji – tworzy się układ odniesienia ( np. skalę T, wentylową, wartości unormowanych ), który umożliwia ocenę miejsca badanej osoby w populacji ze względu na posiadaną cechę.

Podział testów ze względu na:

Ø  Rodzaj mierzonej sprawności:
 - testy sprawności ogólnej – badają poziom głównych czynników motoryki człowieka. 
 - testy sprawności specjalnej – służą do pomiaru poziomu rozwoju określonych zdolności motorycznych i umiejętności ruchowych.
     Ø  Strukturę testu:
 - testy kompleksowe – ( syntetyczne ) – obejmują kilka zadań ruchowych ułożonych w określonej kolejności. Mają one uwzględniać wszystkie podstawowe składniki sprawności. Wykonywane są najczęściej w formie toru przeszkód.
 - testy analityczne – każdy z wyróżnionych składników sprawności motorycznej podlega odrębnemu badaniu i ocenie. 
Ø  Sposób i miejsce przeprowadzania testu:
 - testy bez użycia aparatury – np. podniesienie ciężaru, skok w dal, wzwyż, bieg
 - testy aparaturowe – z wykorzystaniem komputerowych stanowisk pomiarowych, np. do badania równowagi, szybkości reagowania motorycznego, dynamometrów, platform tensometrycznych.
Cele przeprowadzania testów sprawności motorycznej:

1.      Ocena poziomu sprawności motorycznej w populacji
2.      Porównanie poziomu sprawności motorycznej różnych grup i pojedynczych osób. 
3.      Rozpoznanie silnych i słabych stron sprawności motorycznej na podstawie profili tej sprawności.

 Przykłady testów sprawności motorycznej ogólnej:
Ø  Europejski Test Sprawności Fizycznej – Eurofit
Ø  Indeks sprawności fizycznej Zuchory
Ø  Test YMCA

Przykłady testów sprawności specjalnej:
Ø  Koszykówka – test Wyżnikiewicz, Ulatowskiego i Kaergera

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz